Monday, December 25, 2006

Suami Isteri: Tips Berdamai

Biasanya, setelah suami isteri bergaduh dan bertengkar, mereka mahu berdamai. Kalau boleh, mereka mahu supaya pergaduhan itu adalah yang berakhir. Jadi mereka inginkan perdamaian yang kekal. Tetapi biasanya, apa yang berlaku ialah sebaliknya.Perdamaian itu bersifat sementara. Esok lusa mereka bergaduh lagi.Antara faktor yang menyebabkan suami isteri bergaduh dari masa ke masa ialah kerena mereka tidak menggunakan teknik-teknik yang betul untuk berdamai.Pakar-pakar komunikasi interpersonal memberi panduan bagaimana cara untuk mencapai perdamaian yang tahanlama.

1. Jangan merajuk Sejak masik kanak-kanak lagi, perempuan sudah pandai menggunakan strategi merajuk untuk mendapat apa yangmereka hendak. Perbuatan merajuk ialah sejenistingkah-laku manipulatif, atau putar-belit. Ramai isteri menggunakan strategi merajuk untuk menang danuntuk memaksa suami mengalah. Apabila bergaduh, jangansuka merajuk.Merajuk tidak berguna sama sekali untuk tujuanmenyelesaikan masalah. Malah ia boleh memburukkan lagimasalah yang ada. Walaupun dengan cara merajuk isteri boleh mendorong suami mengalah, namun strategi merajuktidak membawa kedamaian yang kekal. Malah perbuatanmerajuk sangat membahayakan kerana ia akan menyusahkanusaha untuk berdamai semula.Semakin kuat dan semakin lama rajuk seseorang isteri,semakin susah bila mereka hendak berdamai. Inidisebabkan si suami tahu bahawa dia sedang dihukumoleh isterinya dengan cara merajuk. Orang yangmenganggap dirinya dihukum tidak mempunyai doronganuntuk memulakan proses berdamai. Manakala orang yangmenghukum tidak mahu berdamai selagi dia belum menang.Isteri-isteri berani merajuk kerana dia yakin suaminyaakan mengalah dan memenuhi kehendaknya. Dengan itu,maka menanglah si isteri. Tetapi itu adalahkeyakinannya sahaja. Banyak perbuatan isteri adalahberdasarkan keyakinan palsu. Lain kali, bila diamerajuk lagi, helah itu mungkin memakan dirinyasendiri kerana tidak ada lelaki yang suka dihukum olehisterinya sendiri.

2. Jangan menghukumPergaduhan, pertengkaran dan koflik antara suamiisteri meninggalkan kesan buruk kepada hati danperasaan kedua-dua belah pihak. Dalam keadaan begitu,masing-masing cenderung mahu menghukum satu sama lainkerana hendak memuaskan hati yang sakit atas kata-kataberbisa dan perbuatan salah pihak yang satu lagi.Lelaki dan wanita mempunyai cara-cara sendiri apabilamenghukum pasangan. Lelaki cenderung untuk "menarikdiri" di mana mereka tidak mahu lagi bercakap-cakapdengan isteri, melainkan terpaksa.Wanita pula cenderung untuk merajuk, menekan, menarikmuka masam, menyindir, tidak mahu senyum dan tidakmahu melayan suami. Namun, hukuman tidakmungkinmenyelesaikan sebarang masalah.Hukuman juga tidak menolong proses berdamai. Malahhukuman akan hanya mempercepatkan proses kerosakanhubungan. Walau apa bentuk hukuman sekalipun, sama adaia kecil ataupun besar, hukuman hanya menyukarkanproses perdamaian. Jadi, kalau benar masih ada niatmahu berdamai, jangan menghukum.

3. Jangan berdustaKalau pasangan kita menunjukkan sikap mahu berdamai,dan kita sendiri pun mahu berdamai juga, janganberdusta. Jangan pura-pura tarik harga atau jualmahal. Jangan pura-pura tidak sudi. Jangan pura-purasudah benci. Perbuatan seperti itu ada risikonya. Diamungkin menyangka kita betul-betul tak sudi dan tidakmahu berdamai. Akibatnya, dia terdorong bersedia untukmelupakan usaha berdamai.

4. Jangan mencari salahKalau mahu berdamai, berhentikan tabiat suka mencarisalah orang. Di sini, mencari salah termasuklahperbuatan mencari kelemahan-kelemahan dankekurangan-kekurangan orang itu, dan menuduh orang itusalah atau silap. Ia juga termasuk perbuatan berleter,menegur, mengkritik dan menasihati orang itu. Mencarisalah tidak mungkin membawa penyelesaian.Kajian-kajian mendapati, wanita cenderung menuduhsuami mereka bersalah apabila berlaku masalah dalamhubungan perkahwinan.

5. Berhentikan bahasa negatifDua jenis bahasa negatif yang biasa digunakan apabilabergaduh ialah: bahasa tuduhan dan bahasa celaan.Kalau mahu berdamai, berhentilah daripada menggunakanbahasa negatif."Ini semua kerana sikap awak yang tak betul tu."(tuduhan)"Kenapa abang tak mahu dengar nasihat saya?" (tuduhan)"Ini salah awak juga." (tuduhan)"Kalau awak baik dan sayang kepada anak isteri, kitatakkan selalu bergaduh." (tuduhan)"Abang tak guna langsung." (celaan)"Awak tak senonoh!" (celaan)"Abang ni, sekolah saja tinggi, tapi otak bodoh juga."(celaan)"Awak tak sedar, diri awak tu siapa." (celaan)Untuk tujuan berdamai, tukar bahasa negatif kepadabahasa positif. Jenis-jenis bahasa positif yang sangatbaik kesannya kepada hubungan cinta suami isteri ialahbahasa pengiktirafan, penghargaan, pujian dansanjungan. Gunakan bahasa inidengan murah dan lumayan.

6. Bercakaplah tentang hari ini dan esokSetelah berdamai, jangan bercakap melainkan tentanghari ini dan hari esok. Jangan pandang ke kelakang,melainkan untuk tidak mengulang lagi kesilapan kitasendiri pada masa lalu.Jangan sekali-kali mengungkit perkara-perkarayangmenyebabkan konflik itu. Jangan sentuh apa yangsudah terjadi, sebaliknya bercakaplah tentang apa yanghendak dibuat. Buangkan perkataan "dahulu" dan"semalam" daripada kata-kata kita. Kedua-dua perkataanitu sangat berbahaya.Tidak ada siapa pun yang boleh menyelesaikan "dahulu"dan "semalam".

7. Senyum semulaDi dalam sebuah kajian, antara perkara yang banyakdisebut oleh lelaki terhadap bekas-bekas isteri merekaialah bahawa isteri mereka tidak senyum lagi. Jadi,senyumlah, walaupun susah, kerana senyuman ialah carayang mujarab untuk berdamai semula.

8. Mulakan berdamaiBiasa terjadi, konflik yang berlaku itu berlarutanbeberapa lama kerana masing-masing tidak mahumemulakan proses berdamai. Walaupun masing-masingmungkin mahu berdamai, tetapi masing-masing takutrisiko jika dia yang memulakannya. Mana tahu kalauorang itu tidak mahu berdamai? Kalau benar kitamahukan perdamaian, ambil langkahpertama untukberdamai. Jangan tunggu sampai orang itu yang mestimemulakannya. Tunjukkan bukti bahawa kitamahuberdamai. Gunakan kata-kata ataupun perbuatan.Andai kata orang itu menolak usaha kita, kerana diamemang tidak mahu berdamai, sekurang-kurangnya kitatelah berusaha untuk berdamai, jadi kita tidak berasabersalah lagi atas alasan kurang usaha.

9. Kenal pasti punca masalahMasalah ialah punca konflik yang utama. Selagi puncamasalah itu tidak dikenal pasti dengan tepat dandiatasi, selagi itu konflik yang sama akanberulang-ulang kali tercetus lagi. Sebagai contoh,perbuatan isteri yang suka mengugut suami mungkinmenjadi punca konflik.Selagi tabiat buruk itu tidak diatasi, selagi itu siisteri akan mengulang ugutan-ugutannya, dan konflikdemi konflik akan tercetus. Kenal pasti dengan tepatpunca masalah itu. Tujuannya bukanlah untukmengungkit-ungkit perkara yang sudah berlaku, tetapiuntuk mengelakkannya daripada berulang lagi pada masadepan.Apabila mengenal pasti punca masalah, jangan gunakanperkataan-perkataan yang berfungsi sebagi label kepadaperbuatanorang itu. Gunakan perkataan-perkataan yangmenerangkan apa yang sebenarnya dia telah lakukansehingga tercetusnyakonflik. (Lihat contoh dibawah (x) = salah, (/) = betul)
a. "Awak tak bertanggungjawab." (x)"Saya mahu supaya saya diberi wang belanja dapur yangcukup tiap-tiap bulan." (/)

b. "Awak degil." (x)"Saya mahu supaya cakap saya didengar dulu sebelum awak bantah." (/)

c. "Awak sudah bosan dengan saya." (x)"Saya mahu supaya saya diberikan sedikit perhatian,jadi saya tak berasa diri saya diabaikan." (x)

10. Kenal pasti perubahanTerangkan dengan bahasa yang tepat apakah perubahanyang kita mahukan. Oleh kerana konflik biasanyaberpunca daripada tingkah-laku yang tidak disetujui,maka cara berdamai ialah dengan mengubah tingkah-lakuitu.Ramai orang, apabila mereka mahu supaya pasangannyamengubah tingkah-lakunya, mereka bercakap secara amdan kabur. Mereka menggunakan perkataan-perkataan yangmempunyai banyak makna. Ini menyebabkan pasangannyatidak faham dengan jelas tingkah-laku yang mana satuyang mesti diubahnya.Sebagai contoh, perkataan biadab di dalam ayat "Awak biadab." mempunyai makna yang kabur, kerana perkataanitu tidak memberitahu dengan tepat perbuatannya yangmana satu yang dimaksudkan sebagai biadab. Jadi,sukarlah bagi si isteri untuk mengenal pastiperbuatannya itu dan bagaimana dia hendak mengubahtingkah-lakunya kepada yang "tidak biadab".

a. "Jangan biadab pada saya." (x)"Jangan menengking saya." (/)

b. "Jangan suka tunjuk gaya." (x)"Tak payahlah awak belajar main golf." (/)

c. "Jangan pemalas." (x)"Jangan selalu tidur siang." (/)

d. "Layan saya dengan betul." (x)"Jangan paksa saya makan nasi bungkus selalu." (/)

e. "Jangan syirik." (x)"Jangan bomohkan saya." (/)

No comments: