Tuesday, December 12, 2006

Lelaki mana pulak yang hendak berkahwin dengan Mak Janda, Ibu Tunggal, Andartu dan Wanita Tua?

Suatu perkembangan yang menarik pada dewasa kini ialah ramai bilangan lelaki yang berumur yakni umur 40 tahun keatas yang berkahwin dengan wanita muda. Anggaplah umur wanita muda antara lingkungan umur 20 hingga 30 tahun .Walau pun dari segi syarak wanita Islam dibenarkan berkahwin setelah akil baligh yakni dalam lingkungan umur 9 tahun.

Tujuan perkahwinan ialah untuk mengikat pasangan lelaki dan wanita bercampur secara yang dibenarkan oleh syarak. Sebab itu ikatan perkahwinan dianggap sebagai suci dalam Islam dan dikira sebagai ibadah. Jika kena pada niat dan perlaksanaannya.

Tiada sekatan bagi umur dalam agama Islam untuk berkahwin. Setelah umur akil baligh atau pun pada umur yang lebih dewasa atau pun telah lanjut usia. Cuma kanak2 sahaja yang dilarang berkahwin kerana belum akil baligh lagi! Janji ada cita2 untuk hidup bersama dan tidak menzalimi pasangan masing2 serta mampu untuk memenuhi tuntutan nafkah zahir dan batin.

Banyak sebab antara individu tersebut berkahwin. Antaranya kerana kecantikan rupa, kekayaan harta dan pangkat serta susur galur berasal dari keturunan yang mulia lebih2 lagi dari keturunan raja. Soal pokoknya kesemuanya berkisar pada harta benda yang dikira dapat menjamin kehidupan masa hadapan yang lebih terjamin berbanding dari zaman bujangnya.

Tidak ramai yang berkahwin kerana agamanya. Lebih2 lagi jika pasangannya tak kiralah lelaki atau wanita tidak mempunyai harta, hidung tak mancung, pipi tersorong2, berkulit gelap dan lain2 ciri yang tidak dapat memenuhi keiginanan pasangannya untuk berkahwin.
Kalau ditanya pada kedua2 pasangan tersebut apa yang menarik perhatian nya sehingga sanggup mendirikan rumah tangga bersama pasangan masing-masing? Ada yang menjawabnya tertarik pada sekian2, jatuh hati pada sekian2, perwatakan yang lemah lembut sekian2 malah ada yang menjawab biarlah menjadi rahsia pada diri masing2.
Alangkah baiknya jika dapat berterus terang bahawa suka pada mukanya yang mancho, kumisnya yang tebal atau pipinya yang gebu atau dagunya mirip ala John Travolta! Bab akhlak atau peribadi atau agama seperti kata orang utara ialah , belakang kira !

Soal berpakaian menutup aurat atau tidak, bersolat 5 waktu sehari semalam atau tidak, Sudah khatam Al-Quran atau tidak, Cukup berpuasa sebulan Ramadhan atau tidak, kerap bersolat tahajud dan melakukan Qiamulail atau tidak , mampu menjadi imam dalam solat bersama isteri dan keluarga atau tidak serta lain2 lagi yang dapat menjadikan insan menuju rasa kehambaan pada Tuhan jarang diambil kira dalam memilih pasangan masing2!

Yang penting hati suka sama suka! Bab keperluan ilmu fardu ain dalam agama, ilmu ketuhanan, ilmu mengenal diri, ilmu kemasyarakatan serta lain2 ilmu yang termasuk dalam agama samada fardhu ain atau kifayah tidak termaktub langsung dalam benak kepala otak pasangan masing2.

Persoalan utama ialah dapat hidup bersama, menanti hari bahagia dan tempat mana hendak pergi berbulan madu. Mungkin lagu Fantasia Bulan Madu nyanyian Amy dari kumpulan Search sering dinyanyikan bila semakin hampir pada hari pertunangan lebih2 lagi pada semakin dekat hari perkahwinan.

Mudah-mudahan dengan berlangsungnya perkahwinan tersebut, kedua-dua mempelai tersebut akan dapat hidup bahagia , aman dan damai sehingga keanak cucu! Pada hal pasangan lelaki yang sudah berumur mungkin menunggu beberapa tahun sahaja lagi untuk menimbang cucu. Sebab anak dengan isteri yang terdahulu sudah pun berumur panjang dan menunggu masa yang sesuai untuk mengikuti jejak langkah ayahnya yang bakal berkahwin!

Tetapi pada pasangan wanitanya lambat lagi untuk merasai kehidupan bercucu kecuali jika dapat menerima cucu tiri! Tak kisah la, janji dapat menimang cucu walau pun jika ditakdirkan berumur pada umur 35 tahun!

Persoalan yang ingin ditimbulkan disini ialah jika ramai lelaki yang berumur memilih wanita muda sebagai isteri, kemana pula hendak diletakkan jodoh pada wanita yang lebih dewasa terutama pada andartu, mak janda atau ibu tunggal?

Mereka pun ada naluri dan perasaan. Ingin menyayangi dan disayangi. Ingin mengasihi dan dikasihi. Walau sehebat mana pun seseorang wanita dididik dengan rasa bertuhan dan rasa kehambaan, nalurinya untuk berkahwin tetap ada sebab sudah menjadi sunnahtullah seseorang wanita itu ingin bersuami. Takkan selama2nya hendak berdikari menjadi ayah dan ibu serentak dalam keluarga seperti mak janda atau ibu tunggal? Kecualilah pada hamba2 Allah yang benar2 beriman dan bertaqwa seperti Rabiatul Adawiyah yang memilih membujang sehingga umur tua.

Bagimana pula jalan keluar wanita tersebut? Ingin mengadu pada pehak2 Berkuasa agama? Alamat kena herdik dan maki hamun dengan isteri pegawai tersebut. Nak mengadu pada pehak kerajaan. Nanti apa pula kata mereka? Boss kami , Pak Lah pun sanggup memduda sehingga ke tua selepas kematian isterinya. Sekarang ni tiada tanda2 beliau ingin berkahwin. Asyik dengan RMK9 nya. Takkanlah awak tak boleh berbuat demikan?

Jadi jalan keluarnya terpaksa kembali kepada Tuhan. Tingkatkan rasa ketuhanan yakni Tuhan adalah segala2nya dan rasa kehambaan yang sering bermuhasabah diri. InsyaAllah Tuhan akan tunjuk jalan keluar yang tidak disangka2kan oleh nya. Sebab janji Allah akan memberi bantuan dan pertolongan pada hamba2Nya yang bertaqwa.

Yang penting ialah bersikap redha dan tawakal terhadap apa yang berlaku. Pulangkan segala2nya pada Allah. InsyaAllah nescaya Allah akan menunjukkan jalan keluar. Semoga berjumpa juga dengan jodoh mereka, terutama kalau dapat bertemu jodoh dengan orang2 Tuhan.

Sebab pada orang2 Tuhan ini segala2nya dipulangkan kembali pada Tuhan. Sebab itu jodoh mereka dapat kekal lama . Tidak macam orang2 yang mengutamakan keduniaan. Perkahwinan ada kalanya sekejap sahaja sebab tidak membawa Tuhan bersama.

Samada mereka penghibur atau berkahwin semata2 untuk hiburan. Jika tidak disertakan dengan rasa ketuhanan, jangan dikesalkan jika berlaku jodoh pertemuan yang singkat hanya sekadar memenuhi tuntutan bialogi walau pun persiapan menyambut perkahwinan tersebut memakan belanja yang banyak sehingga jutaan ringgit.

Yang penting wang bukan penyelesaian segala2nya. Pada jalan Allah jua jalan Penyelesaian yang Terbaik yang mampu menyelamatkan kita bukan setakat didunia malahan di hari akhirat nanti.

No comments: