Monday, February 11, 2008

Harian metro : Waspada kopi kuat

Oleh Zainuddin Zain
zainuddin@hmetro.com.my

GEORGETOWN: Adakah kopi segera terutama `kopi kuat’ yang berada di pasaran sekarang selamat?

Ini adalah persoalan yang dikemukakan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) kepada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) berikutan lambakan kopi campuran segera di pasaran sekarang.

Presidennya, S M Mohamed Idris, berkata selepas pembongkaran mengenai `kopi maut’ oleh media massa baru-baru ini, timbul persoalan mengenai kandungan di dalam kopi campuran segera yang lain.

“Kopi maut yang sudah ditarik balik daripada pasaran disahkan mengandungi Sildenafil yang ia adalah preskripsi perubatan dan hanya doktor bertauliah saja yang boleh memberikannya kepada pesakit.

“Sildenafil yang diambil tanpa kawalan dan nasihat pakar perubatan boleh menyebabkan kehilangan penglihatan dan pendengaran, degupan jantung yang tidak terkawal selain kematian secara mengejut,” katanya pada sidang akhbar di pejabat CAP, pagi semalam.

Yang membimbangkan, katanya, ialah siasatan dan tinjauan CAP mendapati banyak kopi campuran segera di pasaran sekarang dengan sesetengahnya menunjukkan label jelas kandungannya seperti `tongkat ali’ dan `kacip fatimah’ tetapi sesetengah hanya menunjukkan herba terpilih.

“Apa herba itu atau adakah ia Sildenafil dan ini yang perlu disiasat pihak berkuasa negara ini,” katanya.

Apabila ditanya mengapa hanya label kopi campuran segera tertentu ditunjukkan kepada media pada sidang akhbar berkenaan, Mohamed berkata CAP bukannya mempunyai agenda untuk menjatuhkan mana-mana syarikat.

Malah, beliau mengesahkan semua label kopi campuran segera yang ditunjukkan itu tidak bersalah tetapi ia hanya sebagai contoh produk yang berada di pasaran sekarang.

Ditanya tidakkah tindakan itu tidak adil bagi label kopi campuran segera berkenaan sekiranya orang ramai tersalah tafsir yang kopi terbabit memudaratkan, Mohamed berkata, beliau berharap perkara itu tidak akan berlaku.

“Kita akan menghantar satu senarai nama kopi campuran segera untuk dianalisis KKM. Kita berharap keputusan ujian dapat disebarkan kepada orang ramai dengan segera.

“Kebimbangan utama CAP ialah adakah kopi ini sesuai untuk herba dicampurkan dengan kopi,” katanya.

“Kita tidak mahu perkara buruk berlaku terutama kopi campuran segera sekarang mendapat sambutan yang cukup hebat termasuk daripada orang muda,” katanya

No comments: