Monday, November 20, 2006

PENGERTIAN KASIH SAYANG

Kasih sayang adalah salah satu kesempurnaan dalam tabiat manusia. Rasa kasih sayang membuat orang turut merasa sedih melihat penderitaan sesama makhluk dan berusaha menghapuskannya atau meringankannya. Dengan rasa kasih sayang orang turut sedih melihat kekeliruan orang lain dan mengharapkan orang yang berbuat keliru itu akan memperoleh petunjuk. Rasa kasih sayang itu memang salah satu kesempurnaan dalam tabiat manusia.

Tanpa rasa kasih sayang, manusia akan merosot kedudukannya setaraf dengan haiwan dan akan lenyaplah apa yang terbaik untuk dirinya, yakni perasaan yang hidup dan yang selalu mendenyutkan cinta kasih. bahkan haiwan sendiri masih ada mempunyai kasih sayang kepada keturunannya.

Kasih sayang dalam tingkatnya yang tertinggi dan keluasannya yang mutlak adalah salah satu sifat Allah Azza wa Jalla. Rahmat atau kasih sayang Allah meliputi seluruh alam wujud dan merata pada seluruh alam malakut.Rasa persaudaraan, keramahan, saling kasih sayang dan kebajikan yang kalian saksikan di muka bumi ini adalah percikan dari rahmat Allah SWT yang terdapat di dalam hati manusia.

ORANG YANG PALING LEMBUT HATINYA DAN PALING BESAR RASA KASIH SAYANGNYA IALAH YANG PALING BANYAK MENDAPAT PERCIKAN RAHMAT ILAHI. SEDANGKAN ORG2 YANG HATINYA MEMBATU DI KALANGAN KAUM YANG CONGKAK, BURUK PERANGAI DAN SOMBONG, MEREKA ITU AKAN DITEMPATKAN DILAPISAN TERBAWAH NERAKA.HADIS RASUL ALLAH MENEGASKAN" SESUNGGUHNYA MANUSIA PALING JAUH DR ALLAH SWT, IALAH MANUSIA BERHATI KEJAM" ( At Thabarani).

No comments: