Sunday, December 06, 2009

Gynecomastia: Buah dada lelaki besar

BAGI lelaki sejati, mempunyai buah dada besar adalah perkara memalukan. Namun, jika itu berlaku disebabkan obesiti dan lemak, ia bukan sesuatu yang membimbangkan kerana hanya perlukan disiplin diet yang ketat untuk mengatasinya.

Cuma, perkara yang perlu diberi perhatian ialah buah dada membesar di kalangan lelaki akibat Gynecomastia. Ia istilah teknikal perubatan mengenai fenomena buah dada lelaki membesar.

Antara Gynecomastia paling kerap berlaku dikenali sebagai ‘Pubertal Mastitis‘ atau ketumbesaran buah dada akibat akil baligh.

Ia berlaku akibat tindak balas hormon Estrogen yang dihasilkan pundi Adrenal dan pada masa sama akibat buah zakar membesar pada peringkat awal baligh tetapi mengecut dua atau tiga tahun kemudian.

Kerap makan ayam suntik

KUALA LUMPUR: Gejala buah dada lelaki membesar seperti wanita atau gynecomastia bukan saja berpunca daripada pengambilan ubat-ubatan diragui kandungannya, malah mereka kerap makan ayam disuntik hormon juga berisiko berdepan masalah itu.

Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia dan Pakar Kesihatan Awam, Datuk Dr Maamor Othman, berkata apabila lelaki menghadapi masalah gynecomastia, mereka berisiko menghidap barah payu dara lebih dahsyat daripada wanita.

“Tuhan menjadikan fitrah wanita mengeluarkan hormon estrogen yang menyebabkan payu dara mereka membesar secara semula jadi, tetapi apabila lelaki mengambilnya terdapat risiko barah menjadi lebih ganas iaitu cepat merebak serta membawa maut.

“Perkara ini berlaku bukan saja disebabkan pengambil ubat tidak sah yang mengandungi steroid dan estrogen, malah lelaki terutama kanak-kanak yang kerap makan ayam disuntik hormon juga berisiko mengalami gynecomastia atau buah dada mereka membesar,” katanya yang dihubungi semalam.

Kebiasaannya, pada peringkat awal penghidap gynecomastia tidak mengetahui atau menyedari mereka menghidap penyakit itu, namun berasa ada tidak kena pada buah dada apabila terasa sakit dan ketulan isi di bawah puting.

Dr Maamor berkata, selain ubat tidak sah dan ayam hormon, golongan mak nyah mengambil hormon untuk melicinkan kulit juga boleh menghidap gynecomastia.

“Memang gynecomastia boleh dirawat melalui pembedahan, tetapi saya lebih suka pendekatan pencegahan daripada mengubat.

“Elak daripada mengambil ubat kuat yang tidak mendapat pengesahan Kementerian Kesihatan termasuk minuman seperti kopi yang didakwa ada campuran herba untuk kekuatan seks kerana kita tidak tahu apa bahan sebenarnya dimasukkan ke dalamnya,” katanya.

1 comment:

Unknown said...

Nice Blog, Gynecomastia also known as "man boobs", is a condition that affects far more men.
Get more information about this topic visit on Gynecomastia Kuala Lumpur